SMAC – Social, Mobile, Analytics en Cloud

Social, Mobile, Analytics en Cloud

De trends van dit moment: Social, Mobile, Analytics en Cloud. Hierin zit een mooie uitdaging! Hoe zorg je ervoor dat er resultaten worden behaalt?

Het beeld dat er op dit gebied is, is vaak onduidelijk of onrealistisch. Men weet niet wat deze vernieuwingen voor meerwaarde heeft. Dit zorgt ervoor dat een project op het gebied van Social, Mobile, Analytics en Cloud, een hele doolhof is.

Implementeren van Social en Mobile

Dankzij Social en Mobile is het makkelijker en toegankelijker om overal waar je maar bent contact te hebben met het bedrijf. Dit brengt een aantal beveiligingsrisico’s met zich mee. Men kan informatie ophalen en vastleggen, door contact te leggen met bedrijfssystemen.

Dankzij het gebruiksgemak wordt er niet alleen privé gebruik van gemaakt, maar is de weg nu ook vrij om via deze weg de zakelijke richting op te gaan. Het zorgt ervoor dat werk en privé door elkaar gaan lopen. Hierdoor is de verwachting dat de communicatie in het professionele netwerk ook zo makkelijk verloopt als via sociale netwerken.

De IT-dienstverlener ziet dat de eindgebruiker het gemak denkt te hebben van het gebruik van Social media, maar daarmee het IT-landschap en de bedrijfsgegevens in gevaar brengt. Het is dan van belang dat er ondersteuning is van de IT-dienstverlener. Hij zal er dank ook voor moeten zorgen dat er bewust gebruikgemaakt wordt van tools en oplossingen binnen de kaders van de IT-organisatie.

Big Data

De grote belofte: Big Data en Analytics voor ondernemers; met concurrentievoordeel, klantinzicht en zelfs antwoorden op vragen die nog niet zijn gesteld. Veiligheid en privacy zijn hier ook belangrijke vraagstukken.

Een onderneming kan grote sprongen maken met Big Data, maar dan moet er eerst helder zijn wat de verwachtingen zijn. De It-dienstverlener heeft hierin een belangrijke rol. Er is namelijk eerst veel werk op het gebied van hardware, software, kennis van statistiek en privacy. Er moet samen gekeken worden wat de verwachtingen zijn voor een Big Data project.

Cloud

Cloud: de voordelen daar is men het over eens, maar er zijn zoveel onduidelijkheden. Er zijn veel vragen over beveiliging, datalocatie en het beheer. Hierdoor heerst er voor velen nog een onzeker gevoel.

Het overstappen naar de Cloud is moeilijk te overzien. Nu daadwerkelijk overstappen, terwijl men net alles op orde heeft?
Voor IT-dienstverleners is het omschakelen van belang. Wat zijn de diensten die je gaat aanbieden, Cloud applicatie implementeren, een servicedesk, het zelf beheren van de data? Er zal eerst meer werk zijn, als bedrijven geleidelijk overstappen naar de Cloud. Het onderhouden van een hybride infrastructuur is ingewikkeld. Wordt de Cloud niet heel erg duur dan? Voor al deze overwegingen heeft de IT-dienstverlener de kennis en kunde en lukt het om samen tot een zeer succesvolle overgang te komen.

Het is duidelijk dat deze nieuwe manier van werken het IT-landschap de komende jaren onherkenbaar zal veranderen. Maar de manier waarop u deze weg bewandelt en de snelheid daarvan, daar kan een goede IT-dienstverlener het verschil maken. Zo zal elke IT-dienstverlener op basis van de trends van nu zijn eigen strategie eens goed onder de loep moeten bekijken en de vraag moeten stellen, hoe blijf ik relevant in een wereld die heel snel veranderd?

Bron: The Biz Box