SEPA – het stappenplan voor een succesvolle implementatie (Deel1/5)

sepa_ibanDe Single Euro Payments Area (SEPA) is de nieuwe financiële structuur voor bankzaken binnen de eurozone. Dat betekend voor ieder bedrijf veranderingen. Maar weet u precies wat deze nieuwe situatie voor u betekent?

Hier krijgt u praktische informatie om grip op de zaken te krijgen. En om goed  voorbereid te zijn op SEPA.

Wat is SEPA?
Vanaf 1 februari 2014 geldt de Single Euro Payments Area, een uniforme betaalmarkt voor de euro. Het betalingsverkeer wordt vanaf dat moment op Europees niveau geregeld en niet meer op nationaal niveau. Zowel buitenlandse als binnenlandse betalingen kunt u doen vanuit één bankrekening. Tevens gebruikt u één betalingsmethode voor in- en uitgaande geldstromen. Betalingen in het buitenland zijn hierdoor sneller, goedkoper en efficiënter. Er is geen aparte rekeningen meer nodig in andere landen.

SEPA, uw bank en uw software

Deze veranderingen hebben een domino-effect op uw financiële administratie. Ook wanneer u vanuit slechts één Europees land opereert. De overgang naar SEPA heeft consequenties voor uw bankzaken en uw software. Uw bank moet de nieuwe rekeningnummers kunnen verwerken. En andersom moet uw eigen software de bestanden voor het innen en betalen van geld ondersteunen. In de meeste gevallen zal uw leverancier uw systeem updaten om ervoor te zorgen dat u klaar bent voor de nieuwe bestanden. En dat de nodige velden worden toegevoegd voor IBAN en BIC codes.

SEPA-proof – 4 stappen in de goede richting
In principe gedaan wordt het meeste werk door uw softwareleverancier en uw bank. Zelf zult u zeker ook de nodige voorbereidingen moeten treffen. Daarom hebben wij vier stappen voor u op een rijtje gezet. Zaken waar u rekening mee moet houden om uw bedrijf SEPA-proof te maken. En potentiële problemen waar u mee te maken kunt krijgen. Het is belangrijk dat u een grondig plan opstelt en uzelf genoeg tijd geeft om alles af te kunnen ronden.

Stap 1 – Stel uw eigen IBAN en BIC codes in en deel deze
Om te beginnen is het updaten van uw eigen IBAN (International Bank Account Number) en BIC (Bank Identification Code) codes in uw software belangrijk. Als u deze nog niet weet, kunt u ze van uw bank krijgen. Of gebruik de IBAN en BIC service uit stap 2. Daarna informeert u al uw contacten over uw nieuwe gegevens. Het is er belangrijk om dit op tijd te doen, zodat zij genoeg tijd hebben om hun administratie bij te werken. Wees proactief in het communiceren naar uw netwerk, dit wordt zeker gewaardeerd.

Let op!
Update al uw communicatiemiddelen. Uw betalingsgegevens staan op meer plekken dan u denkt. En deze worden niet allemaal automatisch geüpdate. U kunt het vergelijken met het aanpassen van uw logo en de invloed die dat heeft op templates, briefpapier, loonstroken, webpagina’s, offertes, visitekaartjes…

In de volgende blog
In de volgende blog gaan we bekijken hoe u uw contactgegevens in uw systeem kunt updaten. Tot die tijd, veel succes met de voorbereidingen voor februari 2014. Het is niet te vroeg om nu te beginnen!

Indien u hulp wilt bij de SEPA inplementatie neem dan contact op met Ingo Smit tel.nr; 0634693196
Klik op de volgende link voor het IBAN stappenplan voor Exact Software: SEPA | IBAN stappenplan voor Exact Globe en Synergy