Procesverbetering in productiebedrijven ter versterking van de concurrentiekracht

Procesverbetering in productiebedrijvenIedereen kent dat wel. Elk productiebedrijf heeft ze, een lange lijst met knelpunten. Die punten zijn een doorn in het oog en kunnen er ook nog eens voor zorgen dat de verwachtingen van klanten niet kunnen worden waargemaakt. Dat het niet goed voor je reputatie is weten we dan ook allemaal. De concurrentie gaat ook door, dat betekend dat het zaak is dat als deze knelpunten eruit moeten!

Vind de verbeterpunten.

Weet op welke vlakken in het productieproces de verbeterpunten liggen. Komt één van de volgende situaties je bekend voor?

1. Te kleine voorraden

Dacht je voldoende materiaal te hebben, blijkt de werkelijkheid anders te zijn. Het tegendeel is waar, te weinig voorraad is aanwezig om een order te kunnen leveren.

2. Problemen bij je leverancier

De voorraad bij de betrouwbare leverancier blijkt onvoldoende. Daar was totaal geen rekening mee gehouden. hierdoor kan de productie niet op tijd worden gestart.

3. Last-minute wijzigingen

Zul je zien dat de klant op het allerlaatste moment wat wijzigingen heeft in het onderwerp. Normaal geen probleem, tenzij er iets mis gaat in de communicatie. De voorman heeft deze informatie daardoor niet binnengekregen.

4. Problemen met de kwaliteit

Blijkt er na een inspectie je product niet van de juiste kwaliteit is, helaas is niet duidelijk welke machine het probleem heeft veroorzaakt.

5. Budgetoverschrijdingen

In de offertefase blijkt dat je de kosten te laag hebt ingeschat. Je hebt misschien moeten uitwijken naar een andere en duurdere leverancier of de doorlooptijd was langer dan gepland.

6. Capaciteitsproblemen

Positief nieuws: orders stromen binnen. Slecht Nieuws: onzekerheid over het beschikken van voldoende capaciteit. Dat is nog maar het begin.

Er zijn natuurlijk genoeg scenario’s die negatief je kwaliteit, prijs en levertijd kunnen beïnvloeden. We hebben er nu maar een paar behandeld. De knelpunten helpen mee aan het fout lopen van de planning. Des te meer knelpunten, des te minder tevreden klanten zullen zijn. Door het moderniseren van je processen kun je je reputatie redden en kun je voorkomen dat klanten ontevreden zijn. Dat blijkt zelfs makkelijker dan je denkt.

Bron: Exact