Onderscheidend vermogen en groei bereiken met deze 6 tips

Net als in de meeste bedrijfstakken, is de concurrentie in de zakelijke dienstverlening de afgelopen jaren steeds feller geworden. Het is dus belangrijk om deze concurrentie voor te blijven en wél te groeien. Het algemene advies is vaak: wees anders, wees uniek, onderscheid u! Maar hoe blijf je  doet u dat eigenlijk, uniek zijn?

uniek

 Hier zijn 6 praktische tips:

1. Wees prettig om mee te werken

Op verschillende manieren kunt u uniek zijn. Zowel op servicegebied als vakinhoudelijk. Wat krijgt u terug van klanten? Worden ze slecht op de hoogte gehouden van de voortgang van een project, zijn uw consultants niet goed bereikbaar, vinden ze de factuur onleesbaar?

Het zijn vaak makkelijk op te lossen zaken, als u er vanaf wist. Als u ze wegneemt, zullen uw klanten en prospects geen irritaties meer ervaren bij het zakendoen met u. Dat geeft u gegarandeerd een unieke positie in uw sector!

Begin te achterhalen wat uw klant van u vindt. Bel afgeronde projecten na of start een klantonderzoek. Alles wat u vereenvoudigt of oplost, brengt u dichter bij uw doel: tevreden klanten en meer groei.

 2. Zoek een unieke uitstraling die bij u past

Veel bedrijven lijken op elkaar, voor de klant dan. De beloften op de website en de uitstraling, je ziet snel met wat voor organisatie je te maken hebt. Pas uw uitstraling aan op een (deel)markt die bij u past.

Zo zijn de afgelopen jaren de groene banken gegroeid tegen alle anti-bankier sentimenten in. Dit dankzij de compleet andere uitstraling die veel mensen aanspreekt.

 3. Begrijp de markt echt

Klanten herkennen en waarderen het als u zich specialiseert in een bepaalde markt. U kunt wel heel breed over willen komen, maar men wil u als specialist. Naast een specifieke markt, kunt u zich ook specialiseren in een proces of concept, als het maar waarde heeft voor uw klanten.Zorg er wel voor dat u zich niet te ver specialiseert en uw markt groot genoeg houdt om te kunnen groeien.

De grote consultancybedrijven hebben het moeilijk nu, mede door hun gebrek aan echte focus, terwijl kleinere gespecialiseerde consultancybedrijven wel groeien.

 4. Pas uw facturatie aan

Hoort u steeds vaker van klanten dat ze facturatie op nacalculatiebasis eigenlijk niet meer van deze tijd vinden? Stel uw klanten de vraag hoe ze dan wel projecten met uw organisatie willen aangaan. Dat kan tegen een met een strippenkaart vaste, prijs of gebaseerd op resultaat.

Veel consultancybedrijven die de prestaties van ondernemingen verbeteren, laten zich ook, deels, uitbetalen met een percentage van de behaalde resultaten. Dit is een risico, maar het geeft de klant wel het vertrouwen dat u uw beste beentje voorzet.

 5. Wees aanwezig in de markt

Laat zien wat u doet door succesprojecten op uw website te plaatsen,door tips en adviezen te geven tijdens lezingen of een blog te schrijven over wat u bezighoudt in het vakgebied. Het voelt misschien als het weggeven van uw kennis, maar door uw aanwezigheid komt ook het moment dat iemand een project heeft en aan u denkt. En zo betaalt die investering zich weer terug.

 6. Stroomlijn uw eigen processen

Wees een fijn bedrijf om voor te werken! Ervaren uw eigen medewerkers dat zo, dan zullen ze dat ook naar uw klanten uitstralen. Een gestroomlijnde interne organisatie zal zeker effect hebben op hoe de klanten u ervaren.

Bij de loodgieter lekt de kraan, deze bekende uitdrukking gaat vaak op. Wees uniek door zelf wel dit lek te dichten en dat uit te dragen naar uw klanten.

 Zorg dat het echt is

Nog even een algemeen aandachtspunt. Alles waar u zich mee wilt onderscheiden, moet wel echt zijn. Het moet kloppen met wat uw bedrijf doet, hoe u handelt en wie u bent. Klanten prikken snel door verzinsels heen en nemen geen genoegen met gebakken lucht.

Zorg dus voor een goede onderbouwing, bijvoorbeeld laat uw klanten het onderschrijven in referentverhalen. Overigens moet het ook waarde opleveren voor uw klanten. Want als uw klant het belang er niet van inziet, gaat het u ook niets opleveren.

Uniek zijn kan dus op vele manieren. Ga na waar u het verschil kunt maken voor uw klanten, zorg dat dit ‘echt’ is, en pas uw organisatie erop aan.

Bron: The Biz Box