Lean logistiek met een slanke flow in het magazijn

warehouse_05Hoe kun je zo veel mogelijk producten verwerken in een zo kort mogelijke tijd? Dit is waarschijnlijk de belangrijkste uitdaging van veel magazijnmanagers:

En dit natuurlijk met het hoogst mogelijke servicelevel, tegen de laagst mogelijke kosten. Maar ondanks het feit dat deze uitdaging overal speelt, wordt lean in het magazijn vaak over het hoofd gezien om de bedrijfsdoelstellingen te bereiken. We gaan in op het lean concept, het belang van een goede flow en het elimineren van verspilling in het magazijn.

Stel eens de vraag: Wat is lean? Hier krijgt u waarschijnlijk veel verschillende antwoorden: de klant centraal stellen, processen verbeteren, verminderen van verspilling, efficiënter werken etc. Samengevat zou je lean kunnen definiëren als een bedrijfsstrategie om de operationele activiteiten te managen en te verbeteren.

Het gaat om het creëren van een betere waardestroom door de hele organisatie heen. Denk aan het effectiever behalen van bedrijfsdoelstellingen of een hogere klanttevredenheid tegen lagere kosten.

Lean is niet alleen een managementtool, het is een bedrijfsstrategie voor alle medewerkers, van CEO tot schoonmaakpersoneel. Lean geldt niet alleen voor de kernprocessen, maar ook voor de ondersteunende functies.
Het is een strategie om een bedrijf slimmer te organiseren.

Een goede flow

De term ‘lean’ komt oorspronkelijk uit de auto-industrie. Eind 19e eeuw werden de eerste auto’s gemaakt door een aantal ‘handige mannen’ ergens in een schuur. Het nadeel was dat het langzaam ging. Erg langzaam, en tijd kost nu eenmaal geld.

Rond de eeuwwisseling liet hij een lopende band in zijn autofabriek plaatsen, om het proces te versnellen. Hij wist hiermee succes te bereiken door principes te omarmen die we nu lean zouden noemen.

Wat zorgde nu precies voor de doorbraak? Vaak denken mensen dat dit de lopende band op zich is, maar dat is een grote misvatting. Het echte verschil zat hem in de flow die werd bereikt binnen alle fysieke activiteiten. De lopende band was ervoor om het personeel te helpen om die flow te creëren.

Het is een tool, maar slechts een onderdeel van het gehele plaatje. Kijk maar eens naar uw eigen bedrijf of magazijn. Loop het soepel en continu? Of is het meer schuifelen en lang wachten is, dan dat mensen daadwerkelijk hebben, zoals in een pretpark?

Waarde versus verspilling

Het is slim om de volgende vragen te stellen bij elk proces in een productiebedrijf: levert dit echte klantwaarde op en wil de klant daar ook daadwerkelijk voor betalen, of moet de flow anders? En dat geldt ook voor uw magazijn. Creëert u waarde of verspilling?

Als u inziet dat zaken beter kunnen, kunt u dan de verschillende vormen van verspilling identificeren die problemen veroorzaken in uw magazijn? In het algemeen zijn er 7 types die relatief snel en eenvoudig te elimineren zijn:

1. Overproductie:

Meer producten inkopen dan nodig (als veiligheidsvoorraad) camoufleert problemen en brengt risico’s met zich mee. Concentreer op het creëren van een optimale voorraad om te voorkomen dat uw werkkapitaal onnodig vast komt te zitten.

2. Wachten/inactiviteit:

Concentreer op een betere planning en elimineer het wachten bij het in- en uitladen van transportmiddelen. Hetzelfde geldt voor magazijnmedewerkers die wachten op orders, of orders die wachten op magazijnmedewerkers.

3. Defecten/dubbel werk:

Investeer tijd in het vinden van een systeem dat voorkomt dat er fouten worden gemaakt bij het picken of andere handmatige activiteiten. Het verwerken van onnodige retouren is een serieuze verspilling van tijd.

4. Inefficiënt transport:

Zorg er met een goede planning voor dat vrachtwagens en heftrucks optimaal beladen zijn en dat u de meeste waarde haalt uit uw transportkosten.

5. Inefficiënte opslag:

Kijk naar de patronen in uw handelsverkeer en optimaliseer de opslag van uw producten in het magazijn. Zo zorgt u ervoor dat uw medewerkers sneller en nauwkeuriger kunnen picken en verpakken.

6. Onnodige processtappen:

Kijk kritisch naar processen voor het verpakken, labellen of transporteren van producten om te bepalen of iedere stap absoluut noodzakelijk is en wel voldoende waarde toevoegt.

7. Niet benut talent/creativiteit:

Dit type verspilling wordt vaak over het hoofd gezien. Zet uw medewerkers op een slimme manier in, gebaseerd op waar hun echten talenten liggen, dan is het gevolg vaak meer output en meer werkplezier!

Bron: The Biz Box