Kiezen voor EDI of een B2B Portal?

 

EDIDe overtuiging is er bij veel bedrijven wel over de voordelen van supply chain integratie (ketenintegratie). Er wordt nagedacht over het gebruik van EDI-oplossing of Business2Business (B2B). Wat zijn de verschillen en welke oplossing past het beste bij uw situatie.

Er zijn situaties dat u via EDI (Electronic Data Interchange) zal moeten communiceren, omdat de grote afnemer u hiertoe dwingt. Vaak ligt de keuze bij uzelf, maar welke keuze is juist?

Door uzelf de volgende vraag te stellen, zal de keuze tussen B2B en EDI makkelijk zijn:

  • In welke branche zit u? Food, automotive of doe-het-zelf.
  • Is uw orderstroom herhalend of voorspelbaar?B2B? EDI?
  • Komen er weinig wijzigingen voor bij orders? Aantallen en afleverdatum.
  • Is er weinig tot geen orderspecifieke communicatie?
  • Komen wijzigingen op producten weinig voor?
  • Is er sprake van vergaande standaardisatie van producten en onderdelen?
  • Is er geen sprake van een verplichten voor het gebruik met EDI, door uw klanten of toeleverancier?

Zijn deze vragen met ja beantwoordt, dan zou het logisch zijn om te kiezen voor een standaard EDI-oplossing.

B2BDoor samenwerking met externe leveranciers te zoeken, bieden veel ERP-leveranciers hun eigen EDI-oplossing aan. Zij bieden vaak de standaard oplossingen aan inclusief de mogelijkheid om elektronische
documenten te exporteren.

Human2Human communicatie (H2H)?

Als uw bedrijf juist actief in een productieketen is, waarbij leveranciers en afnemer doorlopend afstemmen over leveringen en producten, is een andere vorm van integratie beter op zijn plaats. EDI is vooral een technische oplossing.  Menselijke communicatie heeft binnen EDI geen plek. De mogelijkheden voor Human2Human communicatie ontbreekt.

Het ondersteunen van automatiseren van de orderprocessen en de menselijke samenwerking tussen leverancier en klant, wordt juist wel met B2B portals geboden.
Denk aan:

  • Communiceren over afwijkingen, zoals afwijkende leverdata en aantallen.
  • Leveranciers inzage geven in (toekomstige) inkoopbehoefte. Door de materiaalbehoefte, berekend vanuit de Materiaalplanning (MRP) aan de toeleverancier te communiceren.
  • Actief sturen op leverprestaties.
  • De toeleverancier kan productinformatie en handleidingen over zijn producten tonen, naast de afnemer inzage geven in zijn bestelhistorie, facturen, etc.

Hiernaast wordt met de Cloud ook de mogelijkheid geboden om de informatie ten alle tijde en overal te beschikken.

Een B2B portal is beter op zijn plaats wanneer er niet alleen bestellingen en bevestigingen plaatsvinden, maar ook menselijke communicatie van belang is. U bereikt dan een optimale communicatie in de supply chain tussen alle partners. Uiteindelijk leidt dit tot meer waarde voor het eindproduct en dus voor de eindgebruiker.

Bron: The Biz Box