Boekhouding uitbesteden of zelf doen met Exact?

Jouw plan of product is waar de wereld op wacht, daar ben je van overtuigd. Je wilt succes, dus richt je een bedrijf op. Dat bedrijf oprichten is tegenwoordig heel gemakkelijk, maar denk ook na over de bedrijfsvoering. Hoe ga je het aanpakken? Ga je zelf je administratie doen of besteed je dat uit?

Strak georganiseerd

Snelle groeiers hebben het product of dienst waar de hele wereld om zit te springen. Achter dat geweldige product staat een strak geoliede machine. Dat is waar je niets over hoort, want dat is niet spannend. Maar juist dat is van belang, om vanaf het begin van je onderneming een goed beeld te hebben van je bedrijfsprocessen.

In de uitvoering zit het succes

Het begint bij een goed idee, maar je succes zit in de uitvoering. Zo is het belangrijk dat je administratie op orde moet zijn, dan krijg je een duidelijk inzicht in je onderneming. Ga goed nadenken of je je administratie gaat uitbesteden of zelf bijhoudt.

Hier volgen aandachtspunten om je administratie zelf te doen.

  • Heb je kennis van boekhouding, dan kun je je administratie heel goed zelf doen. Het voordeel is dat je dan niet afhankelijk bent van iemand.
  • Hou je zelf je administratie bij, maak dan slim gebruik  van efficiënte online tools. Je kunt dan denken aan internetbankieren koppelen aan je boekhouding of digitaal factureren. Met een scan- en herkensoftware digitaliseer je makkelijk papieren facturen en bonnetjes op je smartphone. Met het gebruik van CRM weet je alles van je relaties. Je werkt het slimst als je deze software geïntegreerd gebruikt. Zo hou je meer tijd over om te ondernemen.

Hier volgen aandachtspunten wanneer je je administratie uitbesteed

Je kunt zaken die niet direct horen bij het ondernemen uitbesteden. Zo doe je de facturering zelf, maar besteed je de verwerking van inkoopfacturen, belastingaangiften en de jaarrapportage uit aan je accountant. Net zolang tot je onderneming zo gegroeid is dat je de administratie beter zelf kunt doen. Ga je het uitbesteden? Let dan op de volgende punten:

  • Wanneer je facturen digitaal aanlevert, zijn de verwerkingskosten het laagst. De facturen worden door je accountant geïmporteerd in zijn boekhoudsoftware en in jouw administratie verwerkt.
  • Het is van groot belang een goede samenwerking te hebben met je accountant om grip te krijgen op je bedrijf. Zowel jij als je accountant moeten tot dezelfde gegevens toegang hebben. Dat kan via online boekhoudsoftware het beste.
  • Met je smartphone digitaliseer je heel makkelijk papieren facturen en bonnetjes. De rest word gedaan door de scan- en herken software.

Zorg dat je bedrijfsprocessen zoveel mogelijk in 1 oplossing  zijn geautomatiseerd. Anders moet je ervoor zorgen dat de verschillende pakketten waarmee gewerkt wordt zijn gekoppeld. Zo hoef je geen dubbel invoerwerk te doen en is realtime informatie-uitwisseling mogelijk. Zo heb je gelijk inzicht in verkopen, voorraden, marges per klant en andere processen. Dat maakt het mogelijk om op tijd bij te sturen.